Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2012

Πότε η συνεκπαίδευση μπορεί να είναι αποτελεσματική


της Έλενας Ξυδοπούλου, καθηγήτριας Αγγλικών για παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες  

Τελευταία γίνεται πολύς λόγος για την αξία της συνεκπαίδευσης και τα αδιαμφισβήτητα οφέλη της προς όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές.

Πότε, όμως, τα οφέλη της συνεκπαίδευσης μπορούν να αξιοποιηθούν στο έπακρο;

1) Όταν καλλιεργείται το ομαδικό πνεύμα ανάμεσα στους μαθητές. Δεν έχουμε μαθητές τυπικής ανάπτυξης και μειονεκτούντες μαθητές ΑΛΛΑ έχουμε μαθητές! Όλοι συνεργάζονται μεταξύ τους με σκοπό την απόκτηση της γνώσης.

2) Όταν καλλιεργείται περισσότερο το εμείς παρά το εγώ ή το εσύ.

3) Όταν ο εκπαιδευτικός αποδέχεται το λάθος και καλλιεργεί (και όχι επιβάλλει!) το σωστό και τον ορθό τρόπο σκέψης και προσέγγισης.

4) Όταν αποτρέπεται η όποια διασπαστική ή ανταγωνιστική συμπεριφορά μεταξύ των μελών μιας ομάδας.

5) Όταν διασφαλίζεται η συνοχή της ομάδας σε κάθε στάδιο της διδασκαλίας.

6) Όταν δίδεται έργο βάσει δυνατοτήτων και όχι βάσει ενός σκληρού και άκαμπτου προγράμματος.

7) Όταν ο εκπαιδευτικός δρα ως συντονιστής και όχι ως κριτής ή ενίοτε και διαιτητής.

8) Όταν οι ομάδες εργασίας εμπλουτίζονται με ποικιλία συναισθημάτων, εικόνων, εννοιών και το σημαντικότερο … βιωμάτων.

9) Όταν ο εκπαιδευτικός είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τις ιδιαιτερότητες του κάθε μαθητή κι έχει σεβασμό ως προς αυτές αλλά και τρόπους αντιμετώπισης ή επίλυσής τους.

10) Όταν η ομάδα αλλά και ο καθένας χωριστά προσεγγίζεται ως ολότητα. Στο σημείο αυτό αξίζει να θυμηθούμε ότι η βασική αρχή της μάθησης είναι να «γεμίζει» τον άνθρωπο σε πολλαπλά επίπεδα (νοητικό, λογικό, συγκινησιακό, συμβολικό) και να του δίνει χαρά και δύναμη.

11) Όταν δίδεται έμφαση στο θετικό στοιχείο του κάθε μαθητή. Όταν ο συγκεκριμένος μαθητής αντί για ένα ξερό «Μπράβο» θα ακούσει ότι «Ευχαριστήθηκα πολύ από την υπέροχη ζωγραφιά σου και θα ήθελα να τη δείξω σε όλο το σχολείο.», είναι βέβαιο ότι θα έχει πάρει το πιο σπουδαίο μάθημα της ζωής του. Τι θα πει αποδοχή και εκτίμηση.

Αξίζει τον κόπο να αφιερώσουμε όλοι μας λίγο από τον πολύτιμο ή και μηδαμινό μας χρόνο στο να σκεφτούμε πως οι μαθητές μας θα «ανθίσουν» μέσα στις τάξεις μας και το σημαντικότερο όλων… Πώς εμείς οι ίδιοι θα τους προσφέρουμε μια μοναδική εμπειρία μάθησης και αποδοχής από το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

Πηγή: xeniglossa.gr


Διαβάστε ακόμη



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου